Μαχάτμας, τα Όντα της Ιεραρχίας της Συμπόνοιας

Στη σειρά των γεγονότων που διέγραψαν την ιστορία της Σύγχρονης Θεοσοφίας ορισμένα ξεχώρισαν ιδιαιτέρως και έγιναν τα χαρακτηριστικά και καθοριστικά σημεία της. Κατά τη γνώμη μου, το σπουδαιότερο υπήρξε η εμφάνιση της Πνευματικής Ιεραρχίας και η πρωτοστατούσα παρουσία της στο Θεοσοφικό Κίνημα. Η εμφάνιση των Μαχάτμας μέσω της αγγελιαφόρου τους, της Έλενας Μπλαβάτσκυ, είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά γεγονότα που συνέβησαν στον πλανήτη μας την τελευταία εκατονταετία. Η παρουσία τους είναι ένας σταθμός στην πορεία της ανθρωπότητας, επειδή αυτό σημαίνει ότι η ανθρωπότητα επανευρίσκει την επαφή της με τον αόρατο πνευματικό κόσμο, και ότι μέσω ενός αγγελιαφόρου της μπορεί να αντιλαμβάνεται όσα ή και μερικά από εκείνα που η Ιεραρχία θέλει να της μηνύσει.

Το καυτό ερώτημα για τον αναζητητή είναι ποιοί είναι οι Μαχάτμας, ποιός είναι ο ρόλος τους στην πορεία της ανθρώπινης εξέλιξης και ποιά μπορεί να είναι η σχέση τους με την ανθρωπότητα.

Ξεκινώντας από την ετυμολογία της λέξης Μαχάτμα, το Μάχα Άτμα, που σημαίνει τη Μεγάλη Ψυχή, αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για Οντότητα που ανήκει σε πνευματικό πεδίο. Οι Μαχάτμας είναι Οντότητες που ανήκουν σε ανώτερους πνευματικούς κόσμους, αφού προηγουμένως, πριν από απροσδιόριστα χρόνια, ήταν άνθρωποι σαν και μας. Είναι Όντα που ξεχώρισαν από παλαιότερες ανθρωπότητες από τη δική μας και μέσω των ατομικών τους προσπαθειών, εφέσεων και επιδιώξεων κατόρθωσαν να υπερβούν τον δακτύλιο της προσωπικότητας και να εισέλθουν στο πεδίο της ατομικότητας. Ως ατομικότητες που παραιτήθηκαν από την ευδαιμονία του Νιρβάνα, υπηρετούν στην Ιεραρχία της Συμπόνοιας με μοναδικό σκοπό να προσφέρουν τη βοήθειά τους στα νεώτερα και πιο ανεξέλικτα πνευματικά, αδέλφια τους, τους ανθρώπους.

Οι Μαχάτμας είναι άνθρωποι εξελιγμένοι πνευματικά, ελέγχουν τις δυνάμεις της Φύσης μέσω των δικών τους δυνάμεων, που ανέπτυξαν στη διάρκεια εκατοντάδων ζωών στο κοντινό ή στο απώτερο παρελθόν. Τώρα είναι οι Κύριοι της Σοφίας και της Ζωής.

Σύμφωνα με το Θεοσοφικό Γλωσσάριο «Μαχάτμα…. είναι ένας Αντέπτ υψίστου βαθμού. Εξυψωμένα Όντα τα οποία έχοντας κυριαρχήσει πάνω στις κατώτερες αρχές τους και δίχως να παρακωλύονται από το φυσικό σώμα, κατέχουν τη γνώση και τη δύναμη που αντιστοιχεί στο στάδιο της πνευματικής τους εξέλιξης. Στη διάλεκτο Παλί, ονομάζονται Ραχάτς και Αρχάτς
Ο Αρχάτ είναι ο άξιος, αυτός που δικαιούται θείες τιμές. «Ο Αρχάτ είναι αυτός που έχει εισέλθει στην καλύτερη και ανώτατη ατραπό και έχει επομένως λυτρωθεί από την επαναγέννηση.» (Θεοσοφικό Γλωσσάριο) Ο Αρχάτ είναι αυτός που ανέβηκε την Κλίμακα της Ζωής διαδοχικά, ακολουθώντας την ατραπό της Απάρνησης. «Απάρνηση είναι η Δεύτερη Ατραπός, γι’αυτό του «Πόνου Ατραπό» τη λένε. Αυτή η Μυστική Ατραπός σε ανέκφραστο νοητικό πόνο οδηγάει τον Αρχάν. Πόνο για τον ζωντανό Νεκρό, και σε ανήμπορη συμπόνια γι’αυτούς που καρμικά ταλαιπωρούνται, γιατί του Κάρμα τον καρπό οι Σοφοί να απαλύνουν δεν τολμούν.» (Η Φωνή της Σιγής, στ.183-4)

Υπάρχουν μέσα στην αντικειμενική εκδήλωση και βρίσκονται σε διαρκή δραστηριότητα. Η επήρειά τους είναι πάντοτε ευεργετική, ειρηνική, ευγενική. Ενεργοποιούν την αδελφότητα, την πρόοδο, την αγάπη, την ελπίδα, το θάρρος, την έμπνευση, τη διαίσθηση, την αρμονία, το κουράγιο για υπηρεσία, την πνευματική δραστηριοποίηση και την έφεση για την πνευματικότητα. Πολλές φορές αποληθαργούν με τον τρόπο που Εκείνοι γνωρίζουν, τον άνθρωπο από τη νοητική και πνευματική του αδράνεια. 

Είναι οι μεταβιβαστές του Νόμου όπως αναφέρεται στη Μυστική Διδασκαλία: «Το Σύμπαν διευθύνεται και καθοδηγείται από τα μέσα προς τα έξω… Ολόκληρος ο Κόσμος καθοδηγείται, ελέγχεται και εμψυχώνεται από μια σχεδόν ατέλειωτη σειρά Ιεραρχιών νοημόνων Όντων, που η καθεμιά έχει μια αποστολή να εκτελέσει ….. και είναι «αγγελιαφόροι» με την έννοια μόνο ότι είναι οι πράκτορες των Καρμικών και Κοσμικών Νόμων.» (Μ.Δ. Ι, 275)

Είναι οι Πρεσβύτεροι Αδελφοί της ανθρωπότητας. Μας φροντίζουν και μας προστατεύουν, όπως εμείς φροντίζουμε τον μικρότερο αδελφό μας. Είναι οι Διδάσκαλοί μας, αυτοί που μας διδάσκουν διαμέσου των αιώνων από το πιο μικρό έως το πιο μεγάλο, ανάλογα με τις ανάγκες της αντίληψής μας. Μας διδάσκουν πράγματα νοητικά και πράγματα πνευματικά. Και κυρίως μας υποδεικνύουν το μονοπάτι της πνευματικότητας, μας δείχνουν τον δρόμο της επιστροφής προς το πνευματικό λίκνο από το οποίο ξεκινήσαμε κάποτε και μας εκπαιδεύουν στις μεθόδους οι οποίες διευκολύνουν το βάδισμα του μυστικού μονοπατιού.

Είναι οι Διδάσκαλοι της Σοφίας ή οι Αδελφοί του Φωτός. Εργάζονται διαμέσου άλλων ανθρώπων, τους οποίους επιλέγουν από το πλήθος της ανθρωπότητας. Πρόκειται για τους Μεγάλους Ανθρώπους, οι οποίοι είναι οι μαθητές των Μαχάτμας. Η σειρά των Προφητών και των Μυστών που εμφανίζεται στη γη μας, έχει τη ρίζα της στην αδελφότητα των Μαχάτμας, ενώ η φυσική πλευρά αυτής της σειράς καλύπτεται από τους Μεγάλους Ανθρώπους της γης μας. Η σειρά αυτή εμφανίστηκε ως η Ερμητική Άλυσος ή η Χρυσή Άλυσος και θεωρείτο από τους Έλληνες μυστικούς και φιλόσοφους ότι είχε την αρχή της στον Δία και μέσω μιας σειράς πνευματικών και ευγενικών ανθρώπων έφθανε μέχρι τους απλούς ανθρώπους.

Ο τρόπος μεταβίβασης της συνειδητότητας από τον πυρήνα της πνευματικότητας έως τον φυσικό άνθρωπο, αποτελούσε ανέκαθεν το σπουδαιότερο τμήμα της μύησης, επειδή αυτή η μετατροπή αποτελεί την καθαυτό διαδικασία της Φύσης. Σύμφωνα δε με την εκκλησιαστική ορολογία, ονομάζεται Αποστολική Διαδοχή.

Η Έλενα Μπλαβάτσκυ υπήρξε ο αγγελιαφόρος αυτής της πνευματικής σειράς Οντοτήτων. Οι αγγελιαφόροι αυτοί ονομάζονται επίσης Αποστολικά Διάμεσα και δεν έχουν καμία σχέση με τα διάμεσα που γνωρίζουμε. Τα κατώτερα διάμεσα μεταφέρουν μηνύματα από τον κατώτερο αστρικό κόσμο. Ενώ τα Αποστολικά Διάμεσα μεταδίδουν πνευματική διδασκαλία και είναι μεταβιβαστές της Σοφίας που μεταδίδεται από την Πνευματική Ιεραρχία.

Η ιστορία αναφέρεται συχνά στη σειρά των Μεγάλων Όντων, εφόσον η παρουσία τους υπήρξε σταθμός στη θρησκεία, στη φιλοσοφική σκέψη και στον πολιτισμό της ανθρωπότητας. Βούδδας, Σανκαρατσάρυα, Κρίσνα, Ιησούς, Πυθαγόρας, Εμπεδοκλής, Πλούταρχος, Πλάτωνας, Ωριγένης, Απολλώνιος Τυανέας, Λάο-Τσε, Κομφούκος, Ζωροάστρης, κ.α. Αυτοί είναι οι μεγάλοι Διδάσκαλοι και βρίσκονται πίσω από εκείνους που είναι υπεύθυνοι στο φυσικό πεδίο για την ανανέωση και τη διάδοση της Αιώνιας Σοφίας, της Θεοσοφίας, τους εμπνέουν και τους στηρίζουν, με μέσα που είναι ακατανόητα και άγνωστα στον αμύητο άνθρωπο.

 

 

© blavatsky.gr 
Επιτρέπεται η αντιγραφή αποσπασμάτων υπό τον όρο ότι δεν γίνονται αλλαγές, δεν προστίθενται λέξεις ή εικόνες και ότι η πηγή αναγράφεται πλήρως και σωστά.