Έλενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ και το Σύγχρονο Θεοσοφικό Κίνημα

Αθήνα 25 Νοεμβρίου 2015 

Έλενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ και το Σύγχρονο θεοσοφικό Κίνημα

aspasia show - Αντίγραφο

Έλενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ 

Η Ε.Π.Μπλαβάτσκυ, είναι μία από τις πιο αξιόλογες και γοητευτικές γυναίκες που έζησε και έδρασε στη Δύση, το τελευταίο τέταρτο του 19ου αι. Αποστολή της ήταν να εξαπλώσει τη σοφία της Ανατολής στη Δύση, και να αφυπνίσει την εσωτερική γνώση για το σύμπαν και τον άνθρωπο, που είχε σιωπήσει για πολλούς αιώνες εξαιτίας του θρησκευτικού φανατισμού, της δεισιδαιμονίας, της προκατάληψης και του επιστημονικού υλισμού. 

Υπήρξε αντιπρόσωπος των Διδασκάλων της Πνευματικής Αδελφότητας, οι οποίοι θεώρησαν ότι η εποχή ήταν κατάλληλη να κοινοποιήσουν στη Δύση ένα μέρος της αρχαιότατης Γνώσης, της Θεοσοφίας ή της Θείας Σοφίας. Θεώρησαν τον ιδιοτελή υλισμό της ανθρωπότητας άκρως επικίνδυνο για την πνευματική της εξέλιξη. 
Σκοπός και έργο των Πνευματικών Διδασκάλων είναι να υπενθυμίζουν στον άνθρωπο την εσωτερική του φύση ώστε να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί την ταυτότητά του με το Σύμπαν, τη Φύση και με όλους τους άλλους ανθρώπους. 
Με στόχο να προωθήσουν στην ανθρωπότητα την έννοια και εφαρμογή μιας παγκόσμιας αδελφότητας, έστειλαν την Ε.Π.Μπλαβάτσκυ ως αντιπρόσωπό τους, γιατί έκριναν ότι ήταν το κατάλληλο πρόσωπο γι’ αυτή την αποστολή. Αυτή διέθετε  τις απαραίτητες ικανότητες και ποιότητες ώστε να μεταφέρει γραπτά τις πληροφορίες που εκείνοι θα έπρεπε να δώσουν.  (Τριλογία του Τζ.Φάρδινγκ, Εισαγωγή, σ. 8)

Η σύγχρονη Θεοσοφία είναι μια γνωστική διδασκαλία κατάλληλη για τον Δυτικό νου, καθώς στην παρούσα εξέλιξη της Άριας φυλής αναπτύσσεται και οργανώνεται το νοητικό στοιχείο του ατόμου σε συνεργασία με την εκλέπτυνση της επιθυμίας. Η πλανητική εκπαίδευση συμβαδίζοντας με την εξέλιξη της ανθρωπότητας, σε κατάλληλες στιγμές συμβάλλει με την ίδρυση μιας θρησκείας ή γνωστικής διδασκαλίας, ανάλογα με τις ανάγκες του τοποχρόνου και τις νοητικές δυνατότητες της ανθρωπότητας.

Η Ε.Π.Μπλαβάτσκυ υπήρξε η εμπνέουσα δύναμη του Θεοσοφικού Κινήματος, δίχως ποτέ να δηλώσει ότι είναι ιδρύτρια μιας νέας θρησκείας ή φιλοσοφίας. Υπήρξε η ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρίας μαζί με τους δύο συνεργάτες της, Χένρυ Σ.Όλκοτ και Ου.Κ.Τζατζ. Η Θ.Ε. ήταν η αρχική εταιρία που αντιπροσώπευσε τις θεοσοφικές ιδέες για όσο διάστημα διήρκεσε η ζωή και η δραστηριότητα των αρχικών ιδρυτών. Στη συνέχεια κάτω από παρεμβάσεις προσωπικών φιλοδοξιών και αυθαιρεσιών αυτών που ακολούθησαν, η εταιρία υπέστη αλλαγές που την ξεστράτισαν από το αυθεντικό της αρχικό πρόγραμμα.
Όμως, εταιρίες και ομάδες μπορεί να σχηματίζονται πολλές αλλά ό,τι δεν αποδίδει τις βασικές έννοιες και τους σκοπούς του Θεοσοφικού Κινήματος, δεν μπορεί να έχει μέλλον. Η Μπλαβάτσκυ ήταν ο φορέας ενός Μηνύματος, ο μεταβιβαστής  μερικών θεμελιωδών αληθειών από τη Μυστική Διδασκαλία των αρχαϊκών χρόνων. Κι αυτό ήταν απόφαση και προγραμματισμός της Ιεραρχίας των Πνευματικών Διδασκάλων που είναι υπεύθυνοι της εξέλιξης της γήινης ανθρωπότητας. Έτσι το Κίνημα ξαναβρήκε τη θέση του και την έκφρασή του με την προσπάθεια του Ρόμπερτ Κρόσμπι το 1903, που μαζί με άλλους θεόσοφους, αποφάσισαν να επαναφέρουν το Κίνημα στο αρχικό του πρόγραμμα. Το ULT που σημαίνει την Ένωση των Θεόσοφων και όποια άλλη εταιρία ή ομάδα ενστερνίζεται τις αρχές και τις ιδέες του αρχικού προγράμματος, όπως παραδόθηκε από τους Διδασκάλους, ανήκουν στο σύγχρονο Θεοσοφικό Κίνημα.

Οι θεμελιώδεις ιδέες του Κινήματος συνοψίζονται στη Μία Θεία Αρχή που είναι αιτία και πηγή της συμπαντικής εκδήλωσης και κάθε είδους ζωής που υπάρχει σ’αυτό. Το Σύμπαν λειτουργεί με Νόμους που εκφράζουν τη Θεία Σκέψη που είναι δικαιοσύνη, σοφία, συμπόνια και εξέλιξη. Οι Νόμοι επικουρούνται από τις ιεραρχίες των πνευματικών Όντων και καταλήγουν σε Φύση και σε άνθρωπο. Σκοπός είναι η συμπαντική Ζωή με ό,τι και όσα περιλαμβάνει να ομοιωθεί με την Πηγή της.

Η σύγχρονη Θεοσοφία, μέσω της Ε.Π.Μπλαβάτσκυ, επανέφερε στον άνθρωπο της Δύσης τη γνώση των νόμων του κάρμα και της μετενσάρκωσης,  τη μεταθανάτια συνέχεια της ζωής, τη θεία καταγωγή του και τον σκοπό της ζωής του πάνω στη γη.
Θεωρώντας την θεοσοφική διδασκαλία «σύνολο φιλοσοφίας, επιστήμης και θρησκείας» κατέγραψε όσα θα μπορούσαν να γίνουν  κατανοητά και να βοηθήσουν τον άνθρωπο στην παρούσα εξελικτική του κατάσταση ώστε να κατανοήσει την ενότητα της Ζωής και την εξ αυτής απορρέουσα αδελφότητα των ανθρώπων.

Υπήρξε επίσης η συγγραφέας των γνωστών πλέον έργων της «Αποκαλυμμένη Ίσις», «Μυστική Δοξασία», «Το Κλειδί της Θεοσοφίας», «Η Φωνή της Σιγής» και ενός πλήθους άρθρων που βρίσκονται στους 14 τόμους των «Collected Writings”.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Το περίεργο είναι ότι πώς ένα άτομο σαν την Ε.Π.Μπλαβάτσκυ με τόσες ικανότητες  και κυρίως ποιότητες που κατόρθωσε να πραγματοποιήσει γραπτά και προφορικά ένα τέτοιο εσωτερικό έργο, - μόνο αν ασχοληθεί κάποιος σοβαρά θα το εκτιμήσει - είναι δυνατό να συκοφαντηθεί και να κατηγορηθεί για πράξεις που όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων, ουδέποτε έπραξε; Τι ήταν αυτό που ώθησε κάποια άτομα να κατασπιλώσουν με ψεύδη μια γυναίκα που πρόσφερε τον εαυτό της στην υπηρεσία της ανθρωπότητας;

Το έργο της διαψεύδει ηχηρά τις κατηγορίες εναντίον της, η δε συμπεριφορά της απέπνεε γενναιοφροσύνη, ειλικρίνεια, ανιδιοτέλεια και συμπόνια για τον αδύναμο. Βέβαια, όλες οι κατηγορίες εναντίον της διαψεύστηκαν αλλά αυτό που εκπλήσσει είναι το μέγεθος της κακοήθειας και της εχθρότητας που μάλλον πηγάζουν από μια παθιασμένη ανταγωνιστικότητα προς το πρόσωπό της.

Ευτυχώς, πολλές γνωστές προσωπικότητες διατύπωσαν όμορφες κριτικές και ευγενικά σχόλια για την προσωπικότητα και το έργο της Ε.Π.Μ που θεωρώ υποχρέωσή  μου να αναφέρω, γιατί πολλοί αναγνώστες το ζήτησαν. Ζήτησαν να καταλάβουν το γιατί τέτοιο «μένος» και «παραλήρημα» εναντίον αυτής της «μεγάλης ψυχής» που μοναδικό της έργο ήταν η προώθηση της πνευματικής εξέλιξης της ανθρωπότητας.

Ασπασία Παπαδομιχελάκη

 

Ψεύδη κατά της Ε.Π.Μ.

Πηγή: http://blavatskytheosophy.com/responding-to-lies-about-h-p-blavatsky/

 Απ’ όλα τις παραποιήσεις και τα άφθονα ψέματα σχετικά με την Ε.Π.Μ., και μάλιστα ένα από τα χειρότερα, είναι ο γελοίος υπαινιγμός ότι υπήρξε ρατσίστρια και ότι μετά τον θάνατό της, τα συγγράμματά της και οι θεωρίες της επηρέασαν έντονα τον Αδόλφο Χίτλερ και τον Ναζισμό. Ελάχιστα θα μπορούσαν να είναι περισσότερο συκοφαντικά, προσβλητικά, και εντελώς ανυπόστατα από τον ισχυρισμό αυτό.

Το Θεοσοφικό Κίνημα ιδρύθηκε με τρείς (3) κύριους στόχους ή επιδιώξεις. Οι τρείς αυτοί στόχοι, που συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να ισχύουν, είναι οι εξής:

 «1ον – να σχηματιστεί ο πυρήνας μιας Παγκόσμιας Αδελφότητας της Ανθρωπότητας, αδιακρίτως φυλής, πίστης, φύλου, κάστας ή χρώματος».

 «2ον – να προωθηθεί η μελέτη της Άριας γραμματείας καθώς και των άλλων θρησκειών και επιστημών της Ανατολής».

 «3ον – Ένας τρίτος στόχος – επιδιωκόμενος από ένα τμήμα μόνο των μελών της Εταιρείας– να ερευνήσει τους ανεξήγητους νόμους της φύσης και τις ψυχικές δυνάμεις του ανθρώπου».[1]

Το ζήτημα της Παγκόσμιας Αδελφότητας τονίζεται αδιάκοπα και με μεγάλη έμφαση μέσα σε όλα τα συγγράμματα και τις διδασκαλίες της Ε.Π.Μ. Η ίδια δηλώνει σε περισσότερες από μια περιπτώσεις ότι “η Θεοσοφία είναι Παγκόσμια Αδελφότητα”.

Σχετικά, παραθέτουμε ένα απόσπασμα από τις σελίδες 230-231 του βιβλίο «Το Κλειδί της Θεοσοφίας»:

Μοιάζουν όλα αυτά, με οιονδήποτε τρόπο, με ρατσισμό ή με κάποια πρώιμη μορφή Ναζισμού;;; Στη σελίδα 233 του ίδιου βιβλίου, η Ε.Π.Μ. έγραψε ότι «η παγκόσμια Ενότητα και Αιτιότητα· η Ανθρώπινη Αλληλεγγύη· ο Νόμος του Κάρμα· η Επανενσάρκωση… είναι οι τέσσερεις κρίκοι της χρυσής αλυσίδας που θα έπρεπε να συνδέει την ανθρωπότητα σε μια οικογένεια, μια Παγκόσμια Αδελφότητα». Και στις σελίδες 270-271 εκφράζει την ευχή της να φτιάξουν οι Θεόσοφοι σχολές που θα βασίζονται στις αρχές «της αυτοδιάθεσης, της αγάπης προς όλους, του αλτρουισμού, της αμοιβαίας φιλανθρωπίας» οι οποίες θα βοηθούσαν τα παιδιά να μεγαλώσουν ως «ελεύθεροι άντρες και γυναίκες, ελεύθεροι νοητικά, ελεύθεροι ηθικά, απροκατάληπτοι απ’ όλες τις απόψεις, και πάνω απ’ όλα, ανιδιοτελείς».

∞∞∞∞∞∞∞∞

Οι ψευδείς κατηγορίες περί ρατσισμού και “Ναζισμού” απευθύνονται σε αδαείς ή, σε πολλές περιπτώσεις, σε σκόπιμα αδαείς ανθρώπους οι οποίοι παρερμηνεύουν τρία κύρια πράγματα: (1) Τη Θεοσοφική διδασκαλία για τις “Ρίζες Φυλές”. (2) Τη χρήση του συμβόλου της σβάστικας στο θεοσοφικό λογότυπο, και (3) Τη χρήση και την έννοια της λέξης “Άρια” [1] στα συγγράμματα της Ε.Π.Μ. και στους συνεργάτες της.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Το γεγονός ότι Θεόσοφοι στη Γερμανία, την Αυστρία και αλλού, εκδιώχθηκαν με δριμύτητα από τους Ναζί στη διάρκεια του 2ου Π.Π. και διαμαρτυρήθηκαν με όλο τους το σθένος ενάντια στον Ναζισμό, υπηρετεί ακριβώς ως μια πρόσθετη απόδειξη – αν χρειάζονται τέτοιες αποδείξεις – ότι ούτε η Ε.Π.Μ. ούτε οι οπαδοί της φιλοσοφίας της θα μπορούσαν ποτέ να δείξουν τη συμπάθειά τους σε τέτοιες απερίγραπτες, διαβολικές ιδεολογίες και πολιτικές όπως αυτές των Ναζί.

Το μεταφρασμένο κείμενο ενός επίσημου εγγράφου του Heinrich Himmler, όπου δηλώνεται η υποχρεωτική διάλυση όλων των Θεοσοφικών Εταιρειών στη Γερμανία, μπορεί να βρεθεί στη σελίδα 607 του βιβλίου της Sylvia Cranston «HPB:TheExtraordinaryLifeandInfluenceofHelenaBlavatsky», που αποτελεί μια διεξοδική και εξαιρετικά τεκμηριωμένη βιογραφία της Ε.Π.Μ.

Όσον αφορά το σύμβολο της σβάστικας, το οποίο κοσμεί το επίσημο λογότυπο ή σφραγίδα του Θεοσοφικού Κινήματος, είναι ένα αρχαίο πνευματικό σύμβολο της Ινδίας με έμφυτα καλή και αγνή έννοια. Πριν από τον Χίτλερ, ποτέ κανείς δεν είχε σκεφτεί να τη χρησιμοποιήσει ως σύμβολο του κακού ή του μίσους. Αν και προέρχεται από την Ινδία και σήμερα δεσπόζει ως περιουσία των Ινδών, των Τζαϊνιστών, και των Βουδδιστών, καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας χρησιμοποιήθηκε παντού στον κόσμο, ακόμη κι από τους πρώτους Χριστιανούς, οι οποίοι συνήθιζαν να συνοδεύουν το αρχαίο αυτό σύμβολο με την επιγραφή “Vitalis vitalia” – “Ζωή της ζωής”. Η κυριολεκτική έννοια της Σανσκριτικής λέξης “svastika” – (σβάστικα), είναι “καλή τύχη ”.

«Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν “κατώτερες φυλές”, αφού όλοι είναι ένα στην κοινή μας ανθρωπότητα· και καθώς όλοι μας είχαμε ενσαρκώσεις σε καθεμία από τις φυλές αυτές, οφείλουμε να είμαστε περισσότερο αδελφικοί προς αυτές». [3]

∞∞∞∞∞∞∞∞

Έχοντας χαρακτηριστεί ως πρόδρομος του Ναζισμού, δεν είναι η μόνη ξεκάθαρα παραπλανητική και απολύτως ψευδής κατηγορία που απαγγέλθηκε ενάντια σ’ αυτή την εν πολλοίς παρεξηγημένη και κακοποιημένη γυναίκα, της οποίας η μόνη επιδίωξη και σκοπός ήταν να βοηθήσει την ανθρωπότητα. Ορισμένοι τη θεώρησαν σατανίστρια και λάτρη του διαβόλου· άλλοι την κατηγόρησαν, και εξακολουθούν να το κάνουν, για λογοκλοπή, προφανώς χωρίς να έχουν ενημερωθεί ότι το άτομο το οποίο εξ αρχής υποκίνησε την κατηγορία περί λογοκλοπής, διαπιστώθηκε ότι ο ίδιος υπήρξε μέγιστος λογοκλόπος!

Κάποιοι άλλοι είπαν ότι ήταν απατεώνισσα· ότι δηλαδή κατασκεύασε τις πηγές της (όπως το «Μυστικό Βιβλίο των Dzyan» και το  «Βιβλίο των Χρυσών Κανόνων»), πάνω στις οποίες βάσισε ορισμένα από το πιο σημαντικά συγγράμματά της· ότι επινόησε τους Διδασκάλους ή Μαχάτμας, για τους οποίους είπε ότι ήταν οι Μυημένοι Διδάσκαλοί της και οι φύλακες της Μυστικής Δοξασίας· και ότι πλαστογράφησε εκατοντάδες επιστολές προς ανθρώπους παντού στον κόσμο για να τους ξεγελάσει στο να σκεφτούν ότι ήταν σε αλληλογραφία με τους Διδασκάλους αυτούς.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Οποιοσδήποτε νοιάζεται περισσότερο για τα γεγονότα παρά για τη φαντασία, μπορεί να διαβάσει τις αναφορές του Καθηγητή Vernon Harrison το 1986 και 1997, καθώς και την κριτική την οποία άσκησε ενάντια στις ψευδείς κατηγορίες περί πλαστογραφίας και απάτης, οι οποίες εξαρχής κατευθύνονταν ενάντια στην Ε.Π.Μ. από αυτό το κείμενο που στη συνέχεια έγινε γνωστό ως “Αναφορά Hodgson” και η οποία δημοσιοποιήθηκε το 1885 από την Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών. Ο Καθηγητής Harrison, ένας εκπαιδευμένος ειδικός επάνω στην πλαστογραφία και την παραχάραξη, απέδειξε ότι η “Αναφορά Hodgson” με κανένα μέσο δεν αποτέλεσε “πρότυπο αμερόληπτης έρευνας, παρόλο που εγέρθηκαν αξιώσεις για κάτι τέτοιο τον περασμένο αιώνα. Η αναφορά είναι αναξιόπιστη και γεμάτη ψεγάδια· και οι παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε ο Hodgson πρέπει να εκληφθούν ως εκτός πραγματικότητας. Η υπόθεση της Ε.Π.Μ. χρειάζεται να επανεξεταστεί υπό το φως της αλήθειας. Τίποτε λιγότερο δεν της αξίζει”.

Οι αναφορές και τα ευρήματα του Καθηγητή Harrison είναι τόσο αδιάψευστα που η Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών αναγκάστηκε να τα αναγνωρίσει και να τα δημοσιεύσει στο περιοδικό της. Σήμερα όλοι εκτός από τους ανενημέρωτους και τους μισαλλόδοξους δεν μπορούν παρά να συμφωνήσουν με τις επισημάνσεις του Καθ. Harrison ότι η αναφορά του Hodgson ήταν “κοσκινισμένη με παραποιημένες δηλώσεις και κατάφωρη δολιότητα”.

Μετάφραση: Φώτης Κωνσταντίνου

Σημείωση:

  1.        «Το Κλειδί της Θεοσοφίας» της Ε.Π.Μ»

  2.        Άριος (ο) {Αρί-ου | -ων, -ους} 1. ο αρχαίος Ινδός ή Πέρσης (οι οποίοι θεωρούνταν ενιαία φυλή) 2. ο Ινδοευρωπαίος (βλ.λ.). [ΕΤΥΜ. < αρχ. "Αριοί, αρχαία ονοµασία των Περσών, < σανσκρ. arya «ευγενής»]. 1. αυτός που σχετίζεται µε τους Αρίους (βλ.λ.) 2. αρία φυλή ο φυλετικός κλάδος που, σύµφωνα µε καταχρηστική πολιτική εκµετάλλευση τού όρου άριος, περιελάµβανε το σύνολο των γερµανικής καταγωγής λαών, οι οποίοι θεωρήθηκαν από τους ναζιστές Γερµανούς ως «γνήσιοι εκπρόσωποι» των Ινδοευρωπαίων, και µάλιστα ως «ανώτερη φυλή» από όλους τους άλλους λαούς, ιδ. τους Σηµίτες και τους µη λευκούς (αφρικανικούς) λαούς. (Λεξικό Μπαμπινιώτη, σ.277)

  3.        Δείτε τα Collected Writings, τόμ. 8

 

Τί είπαν οι Διδάσκαλοι της Σοφίας για την Ε.Π.Μπλαβάτσκυ

Πηγή: http://blavatskytheosophy.com/words-from-the-masters-about-h-p-blavatsky/

 
«Το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για ένα άτομο που αφιέρωσε ολόκληρη τη ζωή του στο να υπηρετεί εμάς και τον σκοπό που έχουμε στις καρδιές μας, είναι το να διατηρήσουμε το σώμα της και την υγεία της γι’ αυτή την ίδια, κάθε φορά που ενδεχομένως το χρειάζεται… αφού τέτοια είναι η επιθυμία όλων μας. Καλύτερα να διαλυθεί η Θεοσοφική Εταιρεία παρά να είναι κανείς αχάριστος προς την Ε.Π.Μ.».

 Διδάσκαλος Μ., «Επιστολές από τους Διδασκάλους της Σοφίας», (Δεύτερη Σειρά, Επιστολή # 32)

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Απασχολούμε αντιπροσώπους – τους καλύτερους διαθέσιμους. Η σπουδαιότερη από αυτούς τα τελευταία 30 χρόνια υπήρξε η προσωπικότητα που είναι γνωστή ως Ε.Π.Μ. στον κόσμο, (με διαφορετικό όμως όνομα σε εμάς). Όσο ατελής και, χωρίς αμφιβολία, πολύ ενοχλητική κι αν αποδεικνύεται σε ορισμένους, εν τούτοις είναι απίθανο να βρίσκαμε καλύτερη… και οι θεόσοφοί σας πρέπει να το καταλάβουν αυτό. Από το 1885 δεν έγραψα, ούτε υπήρχε λόγος να γραφτεί με τη διαμεσολάβησή της, απ’ ευθείας και από μακρινή απόσταση, είτε επιστολή είτε μια φράση σε οιονδήποτε στην Ευρώπη ή στην Αμερική, ούτε επικοινώνησα προφορικά με ή μέσω οιουδήποτε τρίτου. Οι Θεόσοφοι πρέπει να το γνωρίζουν αυτό. Αργότερα θα καταλάβεις τη σημασία αυτής της δήλωσης, γι’ αυτό έχε το υπόψη. Η πίστη της στο έργο μας είναι συνεχής, και τα βάσανά της, τα οποία ήρθαν πάνω της λόγω της πίστης, ούτε εγώ ούτε κανείς από τους Αδελφούς μου εταίρους θα την εγκαταλείψει ή θα την παραγκωνίσει. Όπως κάποτε επισήμανα, η αχαριστία δεν είναι ανάμεσα στις αρετές μας».

Διδάσκαλος Κ.Χ., «Επιστολές από τους Διδασκάλους της Σοφίας», (Πρώτη Σειρά, Επιστολή # 19)

∞∞∞∞∞∞∞∞

Παρακολουθούσαμε την απόκρυφη εκπαίδευση και διδαχή της Ε.Π.Μ. υπό τους Διδασκάλους στο Θιβέτ πριν σταλθεί στη Δύση για να αρχίσει τη δημόσια αποστολή της και εργασία για την ανθρωπότητα… διαβάζουμε για τη σπουδαία σημασία του έργου της για το μέλλον της Ινδίας και τους Ινδούς… βλέπουμε υπόνοιες αναφορικά με την αληθινή, εσωτερική, και αρρενωπή φύση της μεγάλης ψυχής λειτουργώντας και δουλεύοντας μέσω αυτού που οι Διδάσκαλοι αποκαλούσαν “σώμα της Μπλαβάτσκυ”… και ίσως το πιο σημαντικό, βλέπουμε τον Διδάσκαλο Μορύα να σημειώνει ότι θα ήταν καλύτερο για το Θεοσοφικό Κίνημα να χαθεί, παρά οι Θεόσοφοι να επιδείξουν αχαριστία και ασέβεια προς την Ε.Π.Μ.

 Διδάσκαλος K.H., The Mahatma Letters (Letter #XXVI)

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα και το έκανε, ένεκα των φυσικών της δυνάμεων σε συνδυασμό με αρκετά χρόνια κανονικής εκπαίδευσης, και τα φαινόμενά της ορισμένες φορές είναι πιο εκπληκτικά και πιο τέλεια από εκείνα ορισμένων μαθητών (chelas) ανώτερου βαθμού μύησης, τους οποίους αυτή τους ξεπερνά σε καλλιτεχνική αίσθηση και σε αμιγώς δυτική αντίληψη της τέχνης – όπως για παράδειγμα στην ακαριαία παραγωγή εικόνων: καταθέτω ως μαρτυρία – το πορτραίτο που έφτιαξε για τον “φακίρ” Tiravalla το οποίο αναφέρεται στις “Υποδείξεις”, σε σύγκριση με το δικό μου πορτραίτο που έφτιαξε ο Gjual Khool».

  Διδάσκαλος Κ.Χ., «Επιστολές των Μαχάτμα», Επιστολή #LIV (54)

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Το μαρτύριο είναι ευχάριστο να το βλέπεις και να το κριτικάρεις, όμως είναι πολύ σκληρότερο όταν το υπομένεις. Δεν υπήρξε ποτέ γυναίκα πιο άδικα κακοποιημένη από την Ε.Π.Μ.».

  Διδάσκαλος Μ., «Επιστολές των Μαχάτμα», Επιστολή #ΧLVΙΙ (47)

∞∞∞∞∞∞∞∞

 «Επίσης πρόσεξα τις σκέψεις σου σχετικά με τη “Μυστική Δοξασία”. Να είσαι βέβαιος πως ό,τι αυτή δεν σχολίασε από επιστημονικά και άλλα έργα, το έχουμε δώσει ή το εισηγηθήκαμε σ’ αυτήν. Κάθε λάθος ή σφαλερή αντίληψη, διορθωμένο και εξηγημένο από την ίδια μέσα από τα έργα άλλων θεόσοφων, διορθώθηκε από εμένα ή κάτω από τις οδηγίες μου. Είναι ένα έργο πιο πολύτιμο από το προηγούμενο, μια επιτομή απόκρυφων αληθειών που το καθιστούν πηγή πληροφοριών και οδηγιών για τους ειλικρινείς σπουδαστές των πολλών ετών που έρχονται».

 Διδάσκαλος Κ.Χ., «Επιστολές από τους Διδασκάλους της Σοφίας», (Πρώτη Σειρά, Επιστολή # 19)

∞∞∞∞∞∞∞∞

 «Η “Μυστική Δοξασία”… θα είναι μια τριπλή παραγωγή του Μ., της Ουπασίκα, και του Κ.Χ.»

«Η βεβαίωση που δόθηκε τον περασμένο χρόνο και η οποία έλεγε ότι η “Μυστική Δοξασία” θα είναι, όταν τελειώσει, η τριπλή παραγωγή της Ουπασίκα, του Μ., και εμού, ήταν και είναι σωστή, αν και ορισμένοι αμφέβαλαν όχι μόνο για τα δεδομένα τα οποία δίνονται μέσα σε αυτήν(τη Μ.Δ.), αλλά και για την αυθεντικότητα του μηνύματος το οποίο περιείχε… Και ίσως θα ήταν καλό να δείξουμε σε αυτούς που θα ήθελαν να μάθουν ποιά τμήματα μέσα από τις σελίδες της “Μυστικής Δοξασίας” έχουν αντιγραφεί από τη γραφίδα της Ουπασίκα, αν και χωρίς εισαγωγικά σημεία, από το δικό μου χειρόγραφο και ίσως από τον Μ., αν και το τελευταίο είναι πιο δύσκολο λόγω της σπανιότητας του δικού του γραψίματος και της άγνοιας του εκφραστικού του ύφους».

 Διδάσκαλος Κ.Χ., «Επιστολή προς τον William Quan Judge

Μετάφραση: Φώτης Κωνσταντίνου

 

Απόψεις Διασήμων Ανθρώπων για την Ε.Π. Μπλαβάτσκυ και τη Θεοσοφία 

Πηγή: http://blavatskytheosophy.com/praise-for-h-p-blavatsky-and-theosophy/

 «Η Θεοσοφία είναι η διδασκαλία της Μαντάμ Μπλαβάτσκυ. Είναι Ινδουισμός στα καλύτερά του. Η Θεοσοφία είναι η Αδελφότητα του Ανθρώπου…  Θυμάμαι ότι διάβασα το “Κλειδί της Θεοσοφίας” της Μαντάμ Μπλαβάτσκυ. Το βιβλίο αυτό ξεσήκωσε μέσα μου την επιθυμία να διαβάσω βιβλία γύρω από τον Ινδουισμό και με απάλλαξε από την αίσθηση που καλλιεργήθηκε από τους ιεραποστόλους, ότι ο Ινδουισμός ήταν γεμάτος δεισιδαιμονίες».                                                       

Μαχάτμα Γκάντι

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Μαθεύτηκε ότι μια ανιψιά του Αϊνστάιν, στην Ινδία τη δεκαετία του ’60, πραγματοποίησε επίσκεψη στα κεντρικά γραφεία της Θεοσοφικής Εταιρείας στο Adyar. Όπως η ίδια εξήγησε, δεν γνώριζε τίποτα για τη θεοσοφία ή για την εταιρεία, όμως ήθελε να δει το μέρος διότι ο θείος της είχε πάντοτε στο γραφείο του ένα αντίγραφο του βιβλίου της Ε.Π.Μ. “Μυστική Δοξασία”. Το άτομο στο οποίο η ανιψιά του μίλησε ήταν η Eunice Layton, η οποία ταξίδευε παντού στον κόσμο δίνοντας θεοσοφικές διαλέξεις, και η οποία έτυχε να βρίσκεται στην υποδοχή όταν εκείνη έφτασε. Ενόσω βρισκόταν στο Ojai της California, τον Ιανουάριο του 1982, η Sylvia Cranston συνάντησε την Eunice Layton η οποία της επιβεβαίωσε την ιστορία».

 Από το βιβλίο της Sylvia Cranston, «HPB – The Extraordinary Life and Influence of Helena Blavatsky»

∞∞∞∞∞∞∞∞

  «Η Ε.Π.Μ. ξεχωρίζει ως το “κεφαλόβρυσο της σύγχρονης σκέψης του αποκρυφισμού”, και υπήρξε αυτή η οποία άλλοτε δημιουργούσε και άλλοτε εκλαΐκευε πολλές από τις ιδέες και τους ορισμούς οι οποίοι έναν αιώνα αργότερα συσσωρεύτηκαν στο Κίνημα της Νέας Εποχής. Η Θεοσοφική Εταιρεία, την οποία η ίδια συν-ίδρυσε, υπήρξε ο κυριότερος υπερασπιστής της απόκρυφης φιλοσοφίας στη Δύση, και το μοναδικό και πιο σημαντικό εργαλείο διάδοσης της Ανατολικής διδασκαλίας στη Δύση».

J. Gordon Melton, Jerome Clark & Aidan A. Kelly, συντάκτες του “New Age Almanac”

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Η Θεοσοφία είναι μια θρησκευτική φιλοσοφία με σαφείς μυστικιστικές ανησυχίες οι οποίες μπορούν να ανιχνευθούν στην αρχαιότητα, όμως η επίδρασή της στη θρησκευτική σκέψη του 19ου και του 20ου αιώνα είναι καταλυτικής σημασίας… Το κίνημα έδρασε επίσης καταλυτικά στην αναβίωση του Βουδδισμού και του Ινδουισμού κατά τον 20ο αιώνα, ως ένας πρωτοπόρος συντελεστής στην προώθηση μιας ευρύτερης Δυτικής εξοικείωσης με την Ανατολική σκέψη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες επηρέασε μια ολόκληρη σειρά από θρησκευτικά κινήματα… Σύμφωνα με την εκτίμηση ορισμένων διανοουμένων, κανείς άλλος οργανισμός δεν έχει κάνει τόσα πολλά από μόνος του για την εκλαΐκευση των θρησκειών και των φιλοσοφικών ιδεών της Ασίας στη Δύση».                                                                            «Εγκυκλοπαίδεια Britannica»

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Η εσωτερική σύνθεση της Μπλαβάτσκυ εξυπηρέτησε ως βασική πηγή για τους μετέπειτα εσωτεριστές, διανοούμενους, επιστήμονες, και για ολόκληρα κινήματα όπως αυτό της Νέας Εποχής. Σε αντίθεση με τους περισσότερους της εποχής της, σήμερα θεωρείται ως μια γκουρού που καθορίζει τις τάσεις της σύγχρονης εποχής μας, και, το πιθανότερο, θα παραμείνει ως η πιο αξιομνημόνευτη και πιο καινοτόμος εσωτερίστρια του 19ου αιώνα».

 James A. Santucci, «Dictionary of Gnosis & Western Esotericism»

∞∞∞∞∞∞∞∞

 «Γνώριζα την Ε.Π.Μ. πολύ καλά… και πιστεύω ότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Θεοσοφικό Κίνημα άσκησε εκπληκτική επίδραση πάνω στην ανθρωπότητα. Βοήθησε έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων να κατανοήσουν αυτό που όλη η Ινδία καταλάβαινε, και αυτό είναι η σπουδαιότητα των αόρατων καταστάσεων. Το αληθινό σύμπαν είναι αυτό το οποίο δεν φαίνεται, και, ακόμη και ο τελευταίος Ινδός χωριάτης γνωρίζει ότι κάτι τέτοιο ισχύει επειδή του έχει κληροδοτηθεί. Οι θεόσοφοι εντύπωσαν πάνω στη σημερινή γενιά την αναγκαιότητα του θαυμασμού για την ύπαρξη του αόρατου. Οι αισθήσεις είναι πολύ περιορισμένες, και όλοι οφείλουν να γνωρίζουν ότι πίσω από αυτές υπάρχει ένα απεριόριστο πεδίο ανάπτυξης».

Sir Edwin Arnold, διάσημος συγγραφέας και ποιητής (“The Light of Asia”) ο οποίος χρίστηκε Ιππότης Κυβερνήτης της Ινδικής Αυτοκρατορίας από την Βασίλισσα Βικτώρια

∞∞∞∞∞∞∞∞

 «Είδα για πρώτη φορά τη “Φωνή της Σιγής” όταν ήμουν στην Οξφόρδη. Αγόρασα ένα αντίτυπο και το έστειλα στην Κα Suzuki (τότε Δις Beatrice Lane) στο Πανεπιστήμιο της Columbia, γράφοντάς της τα εξής: “Εδώ βρίσκεται ο αληθινός Βουδδισμός Μαχαγιάνα”… Αναμφίβολα η Ε.Π.Μ. είχε με κάποιον τρόπο μυηθεί στη βαθύτερη όψη της διδασκαλίας της Μαχαγιάνα, και στη συνέχεια θεώρησε φρόνιμο να τη γνωστοποιήσει στον κόσμο της Δύσης ως Θεοσοφία… Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Θεοσοφικό Κίνημα έκανε γνωστό στον ευρύτερο κόσμο τις κυριότερες δοξασίες του Βουδδισμού Μαχαγιάνα, και το ενδιαφέρον που επέδειξε ο κόσμος της Δύσης στον Βουδδισμό Μαχαγιάνα ασφαλώς και βοηθήθηκε από τη γνώση της Θεοσοφίας… Όπως η Κα Kingsland έχει δηλώσει, “Η Ε.Π.Μ. έκανε μόνη της περισσότερα απ’ οποιονδήποτε άλλον, για να μεταφέρει στη Δύση τη γνώση της Ανατολικής θρησκευτικής φιλοσοφίας”».                          

 Ο παγκοσμίου φήμης Βουδδιστής λόγιος, D.T. Suzuki

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Η Μπλαβάτσκυ είχε πρόσβαση σε πηγές του Θιβετανικού Βουδδισμού στις οποίες κανείς άλλος Δυτικός δεν είχε εκείνη την εποχή. Τα έργα της, με κανέναν τρόπο δεν αποτελούν προϊόντα λογοκλοπής, αλλά αντιθέτως είναι  αδιαφιλονίκητα επιχειρήματα, συμπληρωμένα από μια τεράστια μάζα πληροφοριών, σύμφωνα με τις οποίες οι αναγνώστες της πρέπει να δεχτούν τους Βουδδιστικούς ισχυρισμούς, ότι δηλαδή υπάρχει μια διαχρονική φιλοσοφία, στην κατοχή των Άντεπτ, η οποία εξηγεί την προέλευση του κόσμου και οδηγεί στη λύτρωσή του από αυτόν… Η Μπλαβάτσκυ γνώριζε τί ήταν τα Βουδδιστικά Tantras, γνώριζε το περιεχόμενό τους και τη φιλοσοφική τους σημασία καλύτερα απ’ οποιονδήποτε άλλον της εποχής της, και επίσης γνώριζε τις αξιόπιστες Θιβετανικές παραδόσεις που τις περιβάλλουν. Αυτό και μόνο μας δίνει ισχυρούς λόγους για να μην απορρίψουμε τους ισχυρισμούς της αβασάνιστα».                                

 Richard Taylor, ειδικός σε θέματα Βουδδισμού

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Τι γυναίκα! ... παρεξηγημένη, κακοποιημένη, διασυρμένη, και εν τούτοις με ένα αστραφτερό, καλλιεργημένο και πολυμαθή νου· η προσωποποίηση της γενναιοδωρίας· μια γυναίκα με ευθύτητα λόγου και δράσης, αρνούμενη να εκστομίσει τις φλύαρες κοινοτυπίες και τις ανοησίες που συνήθως εκφέρονται υπό το κάλυμμα των καλών κοινωνικών τρόπων, αλλά που πάντοτε προσέφερε την αλήθεια σε οποιονδήποτε τη χρειαζόταν… Ποτέ η στάση της δεν ήταν ουδέτερη, ούτε όμως ήταν και ίδια προς όλους. Απέκτησε πολλούς φίλους που θα πέθαιναν γι’ αυτήν, αλλά και εχθρούς που θα τη σκότωναν αν μπορούσαν… Τα διαπεραστικά γαλανά της μάτια μπορούσαν να δουν βαθιά μέσα στον χαρακτήρα κάθε άντρα ή γυναίκας που την πλησίαζε, και που έβλεπαν ακόμη και ποιός θα μπορούσε να την προδώσει… Μπορούσε να βοηθήσει από τα πενιχρά της έσοδα (και η ίδια ήταν πάντοτε φτωχή), όλους εκείνους που βρίσκονταν σε ανάγκη, αν και γνώριζε ότι αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι σχεδίαζαν να συντρίψουν τον σκοπό στον οποίο η ίδια είχε αφιερώσει τη ζωή της… Ως ομιλήτρια ήταν μαγνητική· ποτέ δεν έδινε διαλέξεις αλλά μπορούσε να μιλάει, και όσοι την άκουγαν, δεν μπορούσαν να σκεφτούν οτιδήποτε άλλο. Το 1920, όταν προσχώρησα στο Κίνημα, γνώρισα πολλούς ανθρώπους που την ήξεραν πολύ καλά, και όλοι τους συμφωνούσαν στο ότι άπαξ και κάποιος τη συναντούσε από κοντά, τίποτα δεν ήταν ίδιο με πριν».

Christmas Humphreys, αξιοσέβαστος συγγραφέας γύρω από τον Βουδδισμό και ιδρυτής της “London Buddhist Society”

∞∞∞∞∞∞∞∞

«Σε σχέση με την “Ίσιδα Αποκαλυμμένη”, μπορώ να παραθέσω ένα κομμάτι από μια συνέντευξη που είχα με τον Καθ. Hiram Corson – Regius Καθηγητή Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο Cornell της Νέας Υόρκης, και αναγνωρισμένη αυθεντία γύρω από τον Browning. Μιλώντας μαζί του για τους σπουδαιότερους ανθρώπους του 19ου αιώνα με τους οποίους είχε συσχετιστεί, τον ρώτησα ποιόν, απ’ όλους, θεωρούσε τον πιο εντυπωσιακό και αξιόλογο. Χωρίς δεύτερη σκέψη απάντησε: “Ασφαλώς την Ε.Π.Μ., την ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρείας, και μετά από αυτή τον Walt Whitman”.

Ελάχιστα περίμενα από μια τόσο ενδιαφέρουσα συζήτηση, και τον παρακίνησα να μου πει περισσότερα για την ιδιαίτερη αυτή φυσιογνωμία που θυμόταν. Είπε, «Έγραψε (η Ε.Π.Μ.) ένα σημαντικό τμήμα του “Ίσις Αποκαλυμμένη” στο σπίτι μου στην Ιθάκη της Νέας Υόρκης, και ζώντας μαζί της συνεχώς για εκείνες τις εβδομάδες, κατάφερνε να με γεμίζει αδιάκοπα με θαυμασμό και περιέργεια για το τί θα επακολουθούσε. Ολοφάνερα κατείχε μια βαθιά γνώση για τα πάντα, και η μέθοδος εργασίας της ήταν εντελώς ασυνήθιστη. Μπορούσε να γράφει στο κρεβάτι, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 2 τα ξημερώματα, καπνίζοντας αμέτρητα τσιγάρα, παραθέτοντας μακροσκελείς παραγράφους από δεκάδες βιβλία λέξη προς λέξη – για τα οποία είμαι βέβαιος ότι δεν υπήρχαν αντίγραφά τους εκείνη την εποχή στην Αμερική – μεταφράζοντας με ευκολία από διάφορες γλώσσες. Περιστασιακά με καλούσε για να της δείξω πώς να μετατρέψει ορισμένους παλιούς ιδιωματισμούς σε κλασσικά Αγγλικά, καθώς εκείνη την περίοδο δεν είχε ακόμη αποκτήσει ανάλογη ευχέρεια στη φρασεολογία, όπως αυτή που χαρακτηρίζει τη “Μυστική Δοξασία”. 

Τον ρώτησα πως εξηγούσε το ότι παρέθετε ολόκληρες παραγράφους από πολύ σπάνια και παράξενα βιβλία. Αναπολώντας, χαμογέλασε και μου είπε – “Αυτή η ίδια μου είπε ότι έγραφε έτσι όπως αυτά εμφανίζονταν μπροστά στα μάτια της πάνω σε ένα άλλο πεδίο αντικειμενικής ύπαρξης, ότι ξεκάθαρα έβλεπε τη σελίδα του βιβλίου και την παράγραφο που χρειαζόταν, και ότι απλά μετέφραζε στα Αγγλικά ό,τι πραγματικά έβλεπε”. Τον ρώτησα αν τα πίστευε αυτά.

«Απάντησε, “Η γυναίκα αυτή ήταν τόσο αξιοθαύμαστη και διέθετε τέτοια μυστήρια αποθέματα γνώσης, που μου είναι πολύ πιο εύκολο το να πιστέψω τις δηλώσεις της παρά να αιτιολογήσω τις παραθέσεις της με οποιαδήποτε συνηθισμένη εξήγηση περί απομνημόνευσης. Τα εκατοντάδες βιβλία από τα οποία παρέθετε, σίγουρα δεν βρίσκονταν στη βιβλιοθήκη μου, πολλά από αυτά ούτε στην Αμερική, κάποια από αυτά πολύ σπάνια και δυσεύρετα στην Ευρώπη· και αν οι παραθέσεις της ήταν αποτέλεσμα απομνημόνευσης, τότε θα επρόκειτο για ακόμη πιο εκπληκτικό κατόρθωμα από το να τις διαβάζει στον αιθέρα. Τα γεγονότα είναι εκπληκτικά, και η εξήγηση πρέπει απαραίτητα να σαστίζει όλους εκείνους των οποίων οι συνειδητότητες είναι πιο συνηθισμένου τύπου”».

Charles Lazenby, Καναδός Θεόσοφος

Μετάφραση: Φώτης Κωνσταντίνου

Click here to view it online 

© blavatsky.gr 
Επιτρέπεται η αντιγραφή αποσπασμάτων υπό τον όρο ότι δεν γίνονται αλλαγές, δεν προστίθενται λέξεις ή εικόνες και ότι η πηγή αναγράφεται πλήρως και σωστά.